Monday 27 January 2020

KENAPA PERLU KEPADA PERNIAGAAN?


• Cuba la berniaga seawal munkin walau untungnya setakat celah gigi sahaja. Kalau kita tidak berniaga sekarang pun, suatu hari nanti pasti kita teringin juga berbuat demikian.

• Pernah saya bertanya pada salah seorang client saya kenapa dia suka berniaga online? sedangkan gajinya cukup besar. Salah satu jawapannya ialah just santai-santai dan seronok dengan perniagaan tersebut.

• Salah satu jualan online dia ialah menjual polarise spectacle. Di pendekkan cerita saya dapat ilmu daripada beliau jualan online dengan menggunakan FB. Salah satunya ialah dia target pada kaki pancing. Apabila pakai cermin mata tersebut boleh nampak ikan dalam sungai dengan pembiasan cahaya.

• Saya simpulkan beliau belajar something. Target market, cara promosi, teknologi, social, price margin, product, negotiate dan banyak lagi.

• Tak kan lah nak tunggu pencen baru terhegeh-hegeh nak tau FB, Instagram, blog, pos barang, netiogate harga, supplies and so on. Masa itu orang dah lama kedepan. Lagi sedih pada waktu itu anda jadi blur dan loss tak tahu nak buat apa.

• Paling sedih lagi apabila anda di buang kerja. Ingat tak suatu ketika dahulu company oil and gas merupakan majikan terpilih atau kelas pertama di mata BANK. Now? Bank pun lari. Baru pening nak belajar business itu dan ini.

Now cuba tukar ayat bussines or berkaitan dengan business di atas pada "DAKWAH".

Wow!

Antara perniagaan sampingan kawan saya. Madu kelulut. Kerja utama adalah mengajar (ustaz Abdul Kadir Jailani Ismail).


No comments:

Post a Comment